Overgang til børnehave og skole

Overgange og skift betyder meget for børn, og derfor ser vi det som vores opgave at klæde dem bedst muligt på, så de kan være trygge og glæde sig til det nye kapitel i deres liv.

Overgang til børnehave

Inden jeres barn skal starte i børnehave, sørger vi for, at det kender de nye omgivelser og de børn og voksne, som bliver en del af den nye hverdag i børnehaven. Det gør vi ved at tage på besøg i børnehaven. Som forældre bliver man inviteret en dag med i Ryttergården, sammen med ens barn, inden ens barn skal starte i børnehave. På denne måde får I som familie et indblik i Ryttergården og et bedre kendskab til personalet og børnene på stuen. Når jeres barn starter i børnehave hos os, sørger vi for, at det enten skifter sammen med en kammerat eller til en stue, hvor der er nogle venner i forvejen.

Overgang til skole

Vi har et godt og tæt samarbejde med Guldberg Skole og skolens fritidsordning. Guldberg Skole er den skole, de fleste af vores familier vælger, når børnene skal starte i skole. En af de ting, vi ved, der er vigtig for børnene, er, at de kender de nye rammer, og derfor tager vi på besøg på skolen med de ældste, og vi taler om, hvad det vil sige at gå i skole. De lege, vi leger, og de sange, vi synger, vil de møde igen i skolen, og det gør overgangen mere naturlig og glidende, at der er genkendelige aktiviteter for børnene.

Når vi arbejder med at gøre børnene skoleparate, handler det ikke så meget om at lære tal og bogstaver, som det handler om at klæde dem på til at kunne agere i de nye, større fællesskaber, som de skal være en del af i skolen og fritidsordningen.